POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH S.A. | ||||||||||||
NEWSLETTER 19 marca 2009, Numer 114 | ||||||||||||
SPIS TREŚCI AKTUALNOŚCI
INWESTYCJE W POLSCE
Z REGIONÓW
ANALIZY I RAPORTY
OD REDAKCJI Drodzy Czytelnicy! Miłej lektury! Redakcja Newslettera PAIiIZ AKTUALNOŚCI Konferencja „Energie odnawialne - szansa dla polskich przedsiębiorców” Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych zaprasza na konferencję pt. ” Energie odnawialne - szansa dla polskich przedsiębiorców”, która odbędzie się 31 marca 2009 r. w Centrum Informacyjnym PAIiIZ, ul. Bagatela 12 w Warszawie, w godzinach 11.00 - 13.00.
Celem konferencji jest wymiana doświadczeń z zakresu rozwoju energetyki odnawialnej oraz możliwości wsparcia przemysłu produkującego urządzenia służące do wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych. Mamy nadzieję, że konstruktywna wymiana doświadczeń i informacji przyczyni się do wypracowania działań, które w znaczący sposób wpłyną na wzrost inwestycji i wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w polskiej gospodarce. W konferencji wezmą udział przedstawiciele Zarządu PAIiIZ S.A., Instytutu Paliw i Energii Odnawialnej, Krajowej Izby Biopaliw, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, Frost & Sullivan, LM Glasfiber, Northern Europe. Udział w konferencji jest bezpłatny. Konferencja w języku polskim. Zapewniamy tłumaczenie symultaniczne na język angielski. Dodatkowych informacji udziela Katarzyna Rosińska, Departament Promocji Gospodarczej; e-mail: katarzyna.rosinska@paiz.gov.pl. Do spisu... Wizyta Ministra Skarbu Państwa na Bliskim Wschodzie Promocja programu prywatyzacji polskich przedsiębiorstw do roku 2011 była głównym tematem zakończonej w poniedziałek dwudniowej wizyty Ministra Skarbu Państwa, Aleksandra Grada w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
Głównym celem wizyty Ministra Skarbu Państwa na Bliskim Wschodzie była promocja programu prywatyzacji na lata 2008-2011 podczas spotkań z potencjalnymi inwestorami. Minister Aleksander Grad zaprezentował inwestorom arabskim 22 spółki znajdujące się na liście prywatyzacyjnej. Wśród spółek prezentowanych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich znajdują się firmy z branż: chemicznej, elektroenergetycznej, finansowej, kopalni węgla kamiennego, pasażerskiego transportu lotniczego, instytucji finansowych, przemysłu stoczniowego, branży uzdrowiskowej, hotelowej i turystycznej. (Ministerstwo Skarbu Państwa) Do spisu... Nowe skandynawskie zamówienia na polskie autobusy Solaris Firma Solaris zawarła kontrakty na dostawę swoich autobusów do krajów skandynawskich. W ciągu najbliższych miesięcy do Danii, Norwegii i Szwecji wysłanych zostanie 126 Solarisów Urbino. Dzięki realizacji tych kontraktów polska firma umocni swoją pozycję w północnej części Europy.
Solaris wygrał dwa przetargi w Norwegii. Autobusy tej marki rozpoczną pracę na północny-wschód od stolicy kraju, Oslo, w regionie Romerike. W lipcu przybędzie 58 Solarisów Urbino 12 Low Entry (z niskim wejściem) - 45 z nich trafi do przewoźnika o nazwie "UniBuss", natomiast pozostałych 13 zasili tabor firmy „Nettbuss” największej firmy transportowej w Norwegii. Autobusy, które zostaną dostarczone norweskim klientom będą wyposażone w specjalny pakiet skandynawski, który oznacza m.in.: podwójne szyby, dodatkowe ogrzewanie czy specjalny system rozruchu silnika przy bardzo niskich temperaturach. Ponadto autobusy posiadać będą klimatyzację przestrzeni pasażerskiej oraz system monitoringu. Wśród nowych rozwiązań są silniki napędzane bio-dieslem. Będą to jednostki firmy DAF spełniające normę czystości spalin EEV. Kolejny z pozyskanych kontraktów w krainie fiordów dotyczy zamówienia na 11 szt. Solarisów Alpino 8,9 LE, najkrótszych pojazdów niskowejściowych z oferty Solarisa. Ich odbiorcą będzie firma "Concordia Bus". Od sierpnia wyjadą na ulice drugiego co do wielkości miasta - Bergen. - Dzięki realizacji tych zamówień liczba Solarisów w Norwegii ulegnie podwojeniu i osiągnie poziom 138 sztuk - powiedziała Solange Olszewska Prezes Solaris Bus & Coach S.A. W Szwecji do tej pory autobusy marki Solaris jeździły w miejscowościach Landskrona, Lulea, Skelleftea i Umea. Dzięki zamówieniu jakie firma zdobyła na początku tego roku, niskopodłogowe Solarisy wyjadą na ulice Sztokholmu. Będzie to 28 modeli Urbino 12 CNG napędzanych gazem ziemnym. Ich odbiorcą jest firma "Busslink", z taborem rzędu 1 500 pojazdów, największy przewoźnik autobusowy w stolicy Szwecji. Z kolei w Danii Solarisy trafią do firmy "Sporveje" z Arhus. Flota autobusowa obsługująca to portowe miasto powiększy się o 22 Urbino 12 oraz 7 przegubowych Urbino 18. Łącznie po ulicach Arhus będzie jeździć 91 Solarisów. Solaris Bus & Coach S.A. jest rodzinną firmą polską z siedzibą w Bolechowie koło Poznania. Zajmuje się produkcją autobusów miejskich, międzymiastowych, turystycznych, trolejbusów, a także autobusów specjalnych. (solarisbus.pl) Do spisu... Program e-Podatki Ministerstwo Finansów uruchomiło Program e-Podatki. Jest to zespół działań organizacyjnych, legislacyjnych i informatycznych mających na celu wyposażenie administracji podatkowej w nowoczesne narzędzia zarządzania informacją.
W ramach nowego systemu fiskus zamierza umożliwić każdemu podatnikowi dostęp do jego konta w urzędzie skarbowym. Elektroniczne konta na wzór bankowości internetowej umożliwią natychmiastowy dostęp do informacji o stanie naszych rozliczeń podatkowych. Przewidywanym efektem działania nowego systemu ma być m.in. wzrost efektywności administracji podatkowej w wyniku zmniejszenia kosztów poboru podatków, usprawnienie prowadzenia spraw podatkowych dzięki szybkiemu dostępowi do informacji. Powstanie scentralizowana baza danych podatników - wspólna dla administracji skarbowej i celnej, która będzie dostępna on-line. Podatnicy będą mieć własne konta podatkowe z dostępem osobistym, przez Internet i telefon. Program został już pozytywnie oceniony zarówno przez pracowników administracji skarbowej, jak i niezależnych ekspertów. (Ministerstwo Finansów, Gazeta Prawna) Do spisu... INWESTYCJE W POLSCE Genpact zainwestuje w Lublinie i zatrudni 500 osób Międzynarodowa firma outsourcingowa, Genpact z siedzibą w Indiach wybrała Lublin jako lokalizację swojego nowego centrum operacyjnego, które będzie obsługiwać klientów w Europie.
Genpact, firma specjalizująca się w globalizacji procesów biznesowych i usług, notowana na nowojorskiej giełdzie i osiągająca roczne obroty o wartości ponad 1 mld dolarów, oficjalnie zapowiedziała, że zainwestuje w Lubinie w budowę centrum operacyjnego. Lublin, największe miasto w Polsce Wschodniej, stanie się siedzibą siódmego centrum tej firmy w Europie. Patrick Cogny, Dyrektor Generalny Genpact w Europie powiedział, że jego firma jest bardzo zadowolona z podjęcia tej decyzji. Lublin daje nowe cenne możliwości, takie jak wysokie kompetencje tamtejszych specjalistów, które pozwolą podnieść jakość usług oferowanych klientom z regionu Europy Środkowej i Wschodniej. Obecnie w Centrum Finansowo-Księgowym Genpact w Lublinie zatrudnionych jest ok. 100 pracowników. To przede wszystkim osoby z wykształceniem ekonomicznym. Genpact ogłosił swoje plany podczas konferencji „Globalizacja usług”, pierwszej tego typu zorganizowanej w Lublinie. Wystąpili na niej: Adam Wasilewski - Prezydent Lublina’ Patrick Cogny - dyrektor generalny Genpact, Tomasz Maciejak - nowo mianowany dyrektor oddziału firmy w Lublinie oraz prof. Sławomir Nowosad - Wicerektor Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Genpact jest obecny w sześciu krajach europejskich. Ma swoje centra w Rumunii (2 placówki), na Węgrzech, w Holandii, Hiszpanii (dwie lokalizacje) oraz biuro marketingowe w Londynie. Na całym świecie sieć oddziałów Genpact liczy 35 centrów operacyjnych w 12 krajach, w których pracuje ponad 36 tysięcy osób. (Genpact) POLSKA W LICZBACH
Źródło: www.nbp.pl Z REGIONÓW Eko-Gwarant nowym inwestorem w Starachowickiej SSE W Ostrowcu Świętokrzyskim zainwestuje firma Eko-Gwarant, działająca w branży ekologicznej. W podstrefie Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” S.A. zrealizuje inwestycję o wartości ponad 25 mln złotych.
Istniejąca od 2006 roku polska firma Eko-Gwarant działa w branży ekologicznej. Zajmuje się recyklingiem pojazdów wycofanych z eksploatacji w Polsce. Współpracuje z ponad 130 przedsiębiorcami prowadzącymi stacje demontażu pojazdów oraz z 1620 importerami i producentami nowych i używanych samochodów. Nowy zakład w Ostrowcu Świętokrzyskim będzie zajmował się przetwarzaniem i recyklingiem odpadów powstających w wyniku rozbiórki pojazdów. Andrzej Wójcik, dyrektor operacyjny firmy poinformował, że dzięki zastosowaniu w zakładzie najnowocześniejszych linii technologicznych, odpady mineralne będą przerabiane na paliwo alternatywne, zaś organiczne będą poddawane przyspieszonej fermentacji. Firma zamierza stworzyć 30 nowych miejsc pracy, z perspektywą zatrudnienia łącznie do 50 osób. Początek prac związanych z realizacją inwestycji zaplanowano na kwiecień 2009 roku, zaś ich zakończenie przewidziano na koniec 2010 roku. Oddział firmy Eko-Gwarant usytuowany będzie w prężnie rozwijającej się strefie przemysłowej ,,Stary Zakład”.
Duży wpływ na rozwój tej strefy miała realizacja projektu „Rewitalizacja terenu poprzemysłowego w Ostrowcu Świętokrzyskim”, sfinansowana z Funduszu PHARE 2002. Dzięki budowie i modernizacji dróg nastąpiło otwarcie dotychczas zamkniętego terenu i włączenie go w układ komunikacyjny miasta. W ten sposób udało się udostępnić inwestorom 60 hektarów uzbrojonych terenów oraz około 40 obiektów produkcyjnych. Rewitalizowany obszar został włączony jako podstrefa do Specjalnej Strefy Ekonomicznej ‘’Starachowice” S.A. Inwestorzy, którzy realizują w tej strefie swoje projekty inwestycyjne wysoko oceniają zalety tej lokalizacji. W ostatnim czasie Statoil Poland uruchomił tutaj zakład produkcji olejów i smarów. Obecnie trwa budowa nowoczesnej walcowni. - Inwestycje własne, obsługa inwestorów na zasadzie full assistance, wspieranie przedsiębiorczości i ciągłe rozbudowywanie infrastruktury sprawiają, iż inwestorzy coraz częściej decydują się na lokalizację inwestycji w Ostrowcu Świętokrzyskim - mówi Jarosław Wilczyński, Prezydent Miasta. Pierwsze tegoroczne zezwolenie w legnickiej Strefie Zarząd Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. (LSSE) wydał pierwsze w tym roku zezwolenie. Firma CaseTech Polska Sp. z o.o. zainwestuje 300 tys. euro oraz zatrudni 40 osób na terenie dzierżawionej hali w podstrefie Legnica.
CaseTech Polska Sp. z o.o. należy do międzynarodowej grupy kapitałowej ADCURAM Group AG, która skupia przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i konfekcjonowaniem osłonek spożywczych. Właścicielem holdingu jest spółka prawa niemieckiego ADCURAM CaseTech Holding GmbH, z siedzibą w Monachium. Grupa ADCURAM posiada swoje zakłady m.in. w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Firma planuje stworzenie zakładu produkcyjnego zajmującego się produkcją i konfekcjonowaniem osłonek wędliniarskich na bazie tworzywa sztucznego. Ponadto spółka zamierza prowadzić prace badawczo rozwojowe, polegające między innymi na tworzeniu nowych rodzajów produktów z tworzyw sztucznych wykorzystywanych w procesach produkcji. (Legnicka SSE) ANALIZY I RAPORTY Polska najlepsza w Europie Środkowo-Wschodniej Ankietowani przez Polsko-Niemiecką Izbę Przemysłowo-Handlową przedstawiciele firm z różnych branż stwierdzili, że Polska jest najbardziej atrakcyjną lokalizacją dla inwestycji w regionie.
Spośród 163 firm ze zróżnicowanym kapitałem prowadzących działalność w Polsce, ankietowanych w lutym, 82% jest zadowolonych ze swojej decyzji o lokalizacji inwestycji. Polska uzyskała w tym badaniu ogólną ocenę 4,7 punktów na 6 możliwych i znalazła się na pierwszym miejscu. Ubiegłoroczni liderzy zestawienia - Czechy i Słowacja też poprawili swoje wyniki, ale z ogólną oceną 4,3% zajęli drugie i trzecie miejsce. W opinii ankietowanych przedsiębiorców najważniejszymi czynnikami decydującymi o inwestowaniu w danym kraju są: kwalifikacje pracowników, stabilne prawodawstwo, produktywność i zaangażowanie pracowników oraz członkostwo w Unii Europejskiej. W rankingu czynników istotnych dla lokalizacji inwestycji popyt wewnętrzny spadł aż o dziewięć pozycji: po zajęciu drugiego miejsca w 2007 r. i pierwszego w 2008 r., w tegorocznej edycji ankiety uplasował się dopiero na pozycji dziesiątej. Wbrew oczekiwaniom, czołowych miejsc nie zajęły również wprowadzone w tym roku do ankiety dwa kolejne czynniki - jakość szkolnictwa wyższego i zawodowego. Jedna dziesiąta badanych nie odpowiedziała na pytania ankiety, a 8% respondentów przyznało, że nie jest zadowolonych z wyboru Polski. Na liście alternatywnych dla Polski lokalizacji inwestycyjnych znalazły się: Niemcy, Słowacja, Czechy, Rumunia, a na dalszych miejscach Rosja i Turcja. Ankieta koniunkturalna Polsko - Niemieckiej Izby Przemysłowo - Handlowej została przeprowadzona w dniach 16-27 lutego 2009 r. Udział w niej wzięło 163 przedstawicieli firm działających w Polsce, w tym 73 przedstawicieli sektora usług, 39 firm produkcyjnych, 18 - z sektora budownictwa, 10 - energetyki i 18 z innych branż. (PNIPH) Redakcja: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., 00-585 Warszawa, ul. Bagatela 12 Departament Promocji Gospodarczej, tel.: (+48 22) 334 98 15, fax: (+48 22) 334 99 99, e-mail: redakcja@paiz.gov.pl | ||||||||||||
|