PAIH Newsletter czerwiec 2021, Numer 43
Nie przegap...
Poznaj rynki arabskie przed Expo 2020 Dubai
specjalnego cyklu webinariów i poznaj rynki arabskie przed Expo 2020 w Dubaju!
Zapraszamy na cykl webinariów dla przedsiębiorców zainteresowanych ekspansją na rynki Bliskiego Wschodu i Afryki. Spotkania są częścią programu gospodarczego towarzyszącego udziałowi Polski w Wystawie Światowej Expo 2020 w Dubaju. Po raz pierwszy w historii wystawy światowej wezmą w niej udział przedstawiciele państw afrykańskich. Polski biznes staje przed dużą szansą nawiązania pierwszych kontaktów z tamtejszymi rynkami jak i możliwością umocnienia dotychczasowych relacji. Eksperci PAIH pomogą przygotować się naszym firmom do sprawnej współpracy z regionem!

Szczegóły »
V4+France Business Meeting
... i relacji ze spotkania ministrów ds. gospodarki Grupy V4 i Francji z przedstawicielami biznesu i środowisk akademickich
21 czerwca w Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie odbyło się spotkanie ministrów ds. gospodarki Grupy V4 i Francji z przedstawicielami biznesu i środowisk akademickich. Ważnym punktem wydarzenia było podpisanie wspólnej deklaracji Grupy Wyszehradzkiej i Francji o wzajemnej współpracy w zakresie rozwoju przemysłu farmaceutycznego. Organizatorami spotkania było Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Szczegóły »

Wydarzenia

Forum Gospodarcze na Filipinach
Termin: 6 lipca
Miejsce: online
Zarządzanie ciągłością produkcji w kryzysie. Procedury prawne na przykładzie branży odzieżowej
Termin: 6 lipca
Miejsce: online
Biznes w Arabii Saudyjskiej. Poznaj rynki arabskie przed Expo 2020 Dubai
Termin: 6 lipca
Miejsce: online
Prowadzenie działalności gospodarczej w Rumunii - aspekty prawno podatkowe, wsparcie rządowe, strefy ekonomiczne
Termin: 7 lipca
Miejsce: online
Potencjał rynku kosmetycznego w Singapurze - szanse i wyzwania dla polskiego sektora kosmetycznego
Termin: 13 lipca
Miejsce: online
Misja polskich przedsiębiorców na targi China International Import Expo 2021
Termin: 5-10 listopada
Nabór: do 12 lipca
Miejsce: Szanghaj, Chiny

wszystkie wydarzenia

RAPORTY, RANKINGI, KOMENTARZE

Biznes w Egipcie. Poznaj rynki arabskie przed Expo 2020 Dubai
Dla polskich firm zainteresowanych rynkami Afryki i Bliskiego Wschodu w perspektywie długoterminowej otwiera się zupełnie nowa szansa na umocnienie swojej obecności w tym regionie. Podczas misji gospodarczej do Egiptu, zorganizowanej na początku czerwca przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Ministerstwem Rozwoju, Pracy i Technologii, Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna podpisała umowę o współpracy z Suez Canal Economic Zone.

Efektem współpracy ma być Polski Park Przemysłowy w Egipcie. Strefa zapewni polskim inwestorom specjalne warunki. Już teraz wiadomo, że zachęty obejmują m.in.: 50 procent zwolnienia z podatków od kosztów inwestycji, brak ograniczeń co do narodowości udziałowców, swobodę wyboru formy prawnej czy też zwolnienia z opłat celnych i podatku VAT. Nie do przecenienia na tak odległym rynku jest również parasol ochronny jaki daje wsparcie polskich instytucji.

Szczegóły »
Sektor usług biznesowych stabilizuje gospodarkę
Z najnowszego raportu ABSL "Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2021" wynika, że tylko w pandemicznym 2020 roku w centrach usług biznesowych stworzonych zostało łącznie 13 500 nowych miejsc pracy. Udział sektora w PKB Polski jest szacowany na poziomie 3,5 proc. a wartość eksportu usług na poziomie 22,9 mld USD. Wyniki branży dowodzą, że jest jedną z filarów stabilizujących polską gospodarkę. Podczas gdy inne sektory notowały spadki - usługi biznesowe cały czas dynamicznie się rozwijały.

Raport został przygotowany przez Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL) we współpracy z The Adecco Group, Colliers i Mercer. Patronem honorowym publikacji "Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2021" jest Polska Agencja Inwestycji i Handlu.

Szczegóły »
Raport »

Komentarz eksperta rynkowego

Za nami Forum Biznesu Polska-Nowa Zelandia
Polska Agencja Inwestycji i Handlu rozszerza swoją ofertę wsparcia polskich przedsiębiorców na Nową Zelandię. Przy tej okazji, 24 czerwca odbyło się online Forum Biznesu Polska-Nowa Zelandia, organizowane przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu we współpracy z polonijną organizacją biznesową Polan z Nowej Zelandii, Ambasadą Nowej Zelandii w Polsce oraz Ambasadą RP w Nowej Zelandii. Wirtualne spotkanie było okazją dla polskich eksporterów i inwestorów do zapoznania się z potencjałem rynku nowozelandzkiego oraz najbardziej perspektywicznymi branżami eksportowymi.

- Naszym celem jest zaprezentowanie polskim przedsiębiorcom rynku nowozelandzkiego, który być może nie jest jeszcze przez nich w pełni odkryty, a często nawet uchodzi za kraj zbyt odległy, wręcz egzotyczny. Chcemy przekazać jasny sygnał, że w planach ekspansji zagranicznej firmy mogą liczyć na Polską Agencję Inwestycji i Handlu – oferujemy szerokie wsparcie poprzez wykorzystanie całej gamy narzędzi doradztwa z zakresu wsparcia eksportu. Chcemy, żeby polscy przedsiębiorcy wiedzieli, że ich decyzje o współpracy z Nową Zelandią czy poszukiwaniu potencjalnych partnerów biznesowych mogą być skutecznie wspierane wiedzą, kontaktami PAIH, ale też doświadczeniem partnerów lokalnych, z którymi Agencja współpracuje, a które wspierają zagraniczne podmioty na rynku nowozelandzkim. Oczekujemy, że Nowa Zelandia stanie się bardziej rozpoznawalnym partnerem biznesowym dla polskich przedsiębiorstw, szczególnie z perspektywy budowania strategii eksportowych i inwestycyjnych w regionie Oceanii i na rynkach azjatyckich. Kraj ten, podobnie jak Australia, posiada wyjątkowo dobrze rozwinięte kanały dystrybucyjne, jak również wieloletnie, ugruntowane już relacje biznesowe w krajach azjatyckich, co dla naszych firm jest bardzo częstym wyzwaniem we wchodzeniu na tamtejsze rynki. Chcemy, żeby Polska była postrzegana jako naturalny lider naszego regionu - powiedział w wywiadzie dla PAP Jakub Wilchelm, kierownik biura PAIH w Sydney.

Wilchelm wskazał, że z dotychczasowych doświadczeń we współpracy z Nową Zelandią wynika, że do najbardziej perspektywicznych sektorów eksportowych należą m.in.: usługi i produkty dla sektora rolnictwa oraz leśnictwa; urządzenia dla sektora przetwórstwa spożywczego; urządzenia przemysłu elektromaszynowego i elektroenergetycznego. Wskazał też na czyste technologie, rozwiązania podnoszące efektywność energetyczną np. w budownictwie mieszkaniowym, czy technologie IT/ICT.

Komentarz eksperta branżowego

Polish-Canadian Automotive Conference: Innovations and Supply Chains
W dniach 28-29 czerwca odbyło się ważne wydarzenie. Pierwsza polsko-kanadyjska konferencja poświęcona wyłącznie tematyce motoryzacyjnej: Polish-Canadian Automotive Conference: Innovations and Supply Chains.

Motoryzacja jest w Polsce drugim największym sektorem przemysłowym. O znaczeniu tej branży świadczą liczby: w naszym kraju działa ponad 1300 firm produkcyjnych związanych z motoryzacją, w tym 342 firmy funkcjonują stricte w ramach sektora. 85 tys. przedsiębiorstw handlowo-usługowych to z kolei ich otoczenie. Zatrudnionych w sektorze jest blisko 330 tys. osób, co daje nam trzecie miejsce w UE. Pomimo trudnego dla motoryzacji pandemicznego roku 2020, udało nam się wyeksportować produkty tej branży o wartości ponad 29 mld euro.

W naszym kraju dokonuje się dynamiczna transformacja w stronę nowej mobilności. W ciągu ostatnich lat Polska odnosi niezwykłe sukcesy w tej właśnie dziedzinie. Staliśmy się europejskim liderem w produkcji baterii litowo-jonowych i autobusów elektrycznych. Stale obserwujemy napływ inwestycji w technologicznych gałęziach przemysłu oraz sektorze badawczo-rozwojowym. Potencjał ten wymaga jednak równie ambitnego partnera.

Podobnie jak w Polsce - motoryzacja w Kanadzie jest jedną z najsilniejszych gałęzi przemysłu. Kanada jest również jednym ze światowych liderów w zakresie rozwoju technologii motoryzacyjnych, takich jak lekkie materiały, zaawansowane systemy bezpieczeństwa, pojazdy połączone/autonomiczne, sztuczna inteligencja czy też alternatywne układy napędowe. Są to również te dziedziny, w których rozwój inwestuje Polska, mając na celu stworzenie w naszym kraju liczącego się w Europie ośrodka nowej mobilności. To wszystko czyni z Polski i Kanady naturalnych partnerów, zarówno w zakresie współpracy branżowej jak i w wymianie handlowej.

Dlatego właśnie konferencja "Polish-Canadian Automotive Conference: Innovations and Supply Chains" była tak niezwykle ważnym wydarzeniem. Udało nam się zaangażować elitarne firmy i innowacyjnych przedstawicieli branży oraz świat nauki z obu krajów.

Wydarzenie skupiło uwagę ponad 286 profesjonalistów z różnych zakątków świata i już otrzymujemy pierwsze sygnały o współpracy. Dziękuję wszystkim uczestnikom i współorganizatorom. Ta niezwykle ważna inicjatywa bez wątpienia przyczyni się do rozwoju lepszych relacji pomiędzy polską i kanadyjską branżą motoryzacyjną.

Grzegorz Gałczyński, Kierownik ds. Branż Strategicznych, Centrum Eksportu, PAIH

Przegląd makroekonomiczny PAIH

Zapraszamy na comiesięczną dawkę analizy makroekonomicznej Polski przygotowanej na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego. Więcej »

Co słychać w biznesie

Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie z 11 tysiącami gablot made in Poland
Pracownia Stolarska Marek Majkowski z Krakowa w ciągu najbliższych 4 lat wyposaży Muzeum Przyrodnicze w Berlinie w 11 tys. gablot entomologicznych. To efekt wygranego przetargu na długofalową współpracę z niemiecką instytucją.
95 milionów euro zainwestuje firma MAN w Małopolsce
95 milionów euro - tyle będzie warta nowa inwestycja firmy MAN Truck & Bus SE, zrealizowana przy wsparciu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Polskiej Strefy Inwestycji w Niepołomicach.
Printful inc. z Łotwy inwestuje w Polsce. Nowy oddział firmy powstanie w Łodzi
Dzięki wsparciu Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), łotewska firma Printful inc. otworzy w Łodzi centrum specjalizujące się w usługach z zakresu "cut & sew", czyli technice pozwalającej na produkcję i pełną personalizację nadruków na ubraniach.

Komunikat

Uważaj na niewiarygodnych kontrahentów
Trudna sytuacja gospodarcza wywołana pandemią COVID-19 sprawia, że coraz więcej polskich firm szuka rynków zbytu dla swoich produktów i usług za granicą. Sprzedaż zagraniczna to naturalna szansa, ale czasami również zagrożenie. Kiedy możesz mieć do czynienia z oszustem?
  • w miarę możliwości unikaj dostaw towarów na kredyt bankowy i domagaj się uregulowania zaliczki;
  • zawsze możesz skontaktować się z firmą, pod którą istnieje podejrzenie, że ktoś się podszywa, w celu sprawdzenia, czy taka osoba rzeczywiście tam pracuje; często wystarcza samodzielna weryfikacja adresu mailowego, z którego kontaktuje się z nami dana osoba; adresy osób podszywających się często potrafią minimalnie różnić się od oficjalnych domen;
  • w przypadku wątpliwości co do autentyczności potencjalnego partnera, możesz również zgłosić do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która za pośrednictwem Zagranicznych Biur Handlowych zweryfikuje wskazany podmiot.
Wiarygodność Kontrahenta Pobierz broszurę "Wiarygodność Kontrahenta" i dowiedz się więcej >>
Chcesz sprawdzić wiarygodność kontrahenta?
Skontaktuj się z nami! »

Rynki zagraniczne

Masz pytania?
Zadzwoń na infolinię PAIH 24h: +48 22 334 99 55
lub napisz: paih24@paih.gov.pl

Śledź nas:  Facebook  Twitter  YouTube  LinkedIn  Instagram  Archiwum PAIH Newsletter