PAIH Newsletter marzec 2021, Numer 40
Spokojnych Świąt Wielkanocnych życzy PAIH
Nie przegap...
Biznes Mikser
nowych możliwości dla Twojego biznesu w ramach Biznes Mikser
To bezpłatny program wsparcia dla polskich przedsiębiorców. Składa się z trzech niezależnych narzędzi, które usprawniają wyszukiwanie i nawiązywanie kontaktów biznesowych w kraju i za granicą. Nasze wieloletnie doświadczenie w obsłudze polskich i zagranicznych przedsiębiorców, a także obecność na międzynarodowych rynkach to szansa dla Twojej firmy. Dołącz do nas i rozwijaj się z PAIH!

Szczegóły »
Platforma GCB2B
... i szansy na zwiększenie konkurencyjności swojej firmy dzięki publikacji oferty na platformie GCB2B z Singapuru
Dołącz do ponad 2000 singapurskich i zagranicznych firm na platformie GCB2B i skorzystaj z okazji, aby stać się częścią światowego cyfrowego ekosystemu biznesowego! GCB2B jest platformą handlową i portalem transakcyjnym dla kupujących i sprzedających, która umożliwia łączenie się z dowolnego miejsca na świecie i realizację transakcji w zakresie produktów i usług aż w 12 sektorach przemysłu.

Zapraszamy do udziału i przetestowania platformy. Dla firm rejestrujących się przez PAIH, SBF zapewnia możliwość zapoznania się z platformą oraz bezpłatne korzystanie do końca 2021 roku.

Szczegóły »

Webinaria PAIH - spotkajmy się online

Wydarzenia

Virtual Business Forum Polska-Estonia
Termin: 7 kwietnia
Miejsce: online
China Food and Drink Fair 2021
Termin: 7-9 kwietnia
Miejsce: Chengdu, Chiny
Targi artykułów dla dzieci FOR KIDS, targi FOR PETS i FOR HORSE 2021
Termin: 8-11 kwietnia
Miejsce: Praga, Czechy

wszystkie wydarzenia

RAPORTY, RANKINGI, KOMENTARZE

Relacja z konferencji inwestycyjnej: Why Poland now? Attractive destination for energy and infrastructure projects
Inwestycje w dziedzinie energetyki i infrastruktury były tematem wirtualnej konferencji "Why Poland now? Attractive destination for energy and infrastructure projects!" organizowanej 3 marca przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) oraz Ambasadę RP w Tokio, we współpracy z Keidanren, JETRO i Shokokai. Polsko-japońskie wydarzenie śledziło w sieci blisko 500 osób.

Szczegóły »
Polskie firmy... podbiją Wielką Brytanię! Relacja z III Polsko-Brytyjskiego Forum Biznesu
Za nami III Polsko-Brytyjskie Forum Biznesu, Handlu i Inwestycji, które odbyło się 10 marca w siedzibie PAIH. Tegoroczne wydarzenie poświęcone było ważnemu obecnie tematowi cyfryzacji w sektorze zdrowia oraz technologiom medycznym. Firmy tworzące nowe technologie medyczne i okołomedyczne to obecnie, oprócz branży IT, jeden z głównych celów inwestorów finansowych i branżowych. Forum Polsko Brytyjskie było zatem doskonałą okazją do zapoznania się z najnowszymi trendami w sektorze medycznym. Wydarzenie było także szansą dla przedstawicieli polskiego i brytyjskiego biznesu do bezpośrednich spotkań z gronem potencjalnych partnerów, klientów i inwestorów.

Szczegóły »

Komentarz eksperta branżowego

Elektromobilność: Polska największym eksporterem baterii jonowo-litowych
Elektromobilność jest jednym najbardziej wyrazistych trendów rozwojowych nowoczesnych gospodarek. Ostatnie lata przyniosły jej nadzwyczajny rozwój a rok 2020, pomimo globalnych turbulencji wywołanych pandemią, można określić jako katalizator pozytywnych zmian w zakresie niskoemisyjnego transportu. W roku tym po ulicach świata jeździło ponad 10,8 mln pojazdów elektrycznych, ale już w roku 2023 liczba ta ma się zwiększyć do nawet 54 mln. Rok 2020 przyniósł również zmiany na podium elektromobilności, gdzie miejsca zmieniają najsilniejsi konkurenci. W Unii Europejskiej sprzedano 1,365 mln pojazdów elektrycznych. Tym samym UE o blisko 2% wyprzedziła Chiny pod względem liczby sprzedanych samochodów elektrycznych (1,337 mln), jednocześnie daleko z tyłu zostawiając Stany Zjednoczone (0,328 mln). Wszystkie koncerny motoryzacyjne mają już w swojej ofercie pojazdy elektryczne. Wyścig o dominację w ramach nowej gałęzi gospodarki nabiera tempa.

Polska również w nim uczestniczy. W roku 2020 efekty przyniosły starania zmierzające do uczynienia naszego kraju zagłębiem produkcyjnym nowej mobilności. Dzięki realizacji skutecznych działań Państwa w zakresie finansowania projektów nowej mobilności oraz skutecznego pozyskiwania inwestycji z wiodącym udziałem Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu nastąpił spektakularny wzrost eksportu akumulatorów litowo-jonowych, którego wartość wyniosła blisko 4 mld euro, czyli blisko 2 mld euro więcej niż w 2019 r. Tym samym Polska stała się największym eksporterem baterii litowo-jonowych w Unii Europejskiej. Eksport tych baterii stanowi obecnie 1,7 proc. ogólnej wartości polskiego eksportu i jest największą pojedynczą pozycją w statystyce polskiego handlu zagranicznego. Od lipca 2020 roku Polska, wyprzedzając Chiny, stała się najważniejszym dostawcą baterii do Niemiec. Eksport tego produktu jest również najważniejszą pozycją w eksporcie do Francji, Belgii, Austrii i Szwecji.

Optymistyczne widoki na przyszłość niesie ze sobą projekt polskiego samochodu elektrycznego Izera, którego masowa produkcja ma się rozpocząć w 2024 r. Nasz kraj jest też jednym z europejskich potentatów w produkcji autobusów elektrycznych. Zgodnie z informacjami PIE pozycja Polski w eksporcie autobusów elektrycznych w UE wyraźnie się umocniła. Obecnie odpowiadamy za 46 proc. unijnego eksportu (dane za 10 miesięcy 2020 r.) co oznacza, że Polska stała się największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE, wyprzedzając Belgię (36 proc.), Czechy (7 proc.), Niemcy (4 proc.) i Holandię (niespełna 2 proc.).

W dynamicznym wyścigu o pozycję w ramach nowej branży w Polsce, podobnie jak w pozostałych krajach Unii Europejskiej, nadal wymagają rozbudowy programy finansowania elektromobilności (takie jak programy NFOŚiGW), których celem będzie pobudzenie sprzedaży i dalszej rozbudowy parku samochodów elektrycznych. Warto jednak zauważyć, że i w tym zakresie prognozy są optymistyczne w związku z licznymi inicjatywami rozbudowy sieci ładowania EV. Zgodnie z przewidywaniami PSPA w 2021 r. liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych w Polsce może zwiększyć się nawet o 2,2 tys. co jest znaczącym wzrostem w porównaniu z 800 punktami w roku 2020. Wzrost ten, w połączeniu ze stałymi pracami nad usprawnieniem legislacji i instrumentów finansowania dla rynku samochodów elektrycznych ma szansę przyczynić się do dalszych wzrostów sprzedaży.

Polska jest również bez wątpienia atrakcyjną destynacją dla zagranicznych inwestorów, o czym świadczy 17 elektromobilnych projektów inwestycyjnych obsługiwanych przez PAIH, a wartych ok. 4758 mln euro. Wiele wskazuje, że będzie ich też więcej, ponieważ od kilku lat obserwujemy ciągły wzrost w tym zakresie. Pozytywnymi wskazówkami są też liczne inwestycje w przemysł elektroniczny (9 projektów wartych 664,15 mln euro) i energetyczny (7 projektów wartych 221 mln euro) jak również niewielki, ale stały rozwój inwestycji w sektor badawczo-rozwojowy (11 projektów wartych 21,1 mln euro, które wygenerują jednak ok. 2328 wymagających technologicznie miejsc pracy).

Polski sektor elektromobilności potrzebuje ciągłych impulsów rozwoju w postaci napływu nowych inwestycji oraz intensywnego wsparcia eksportu tej młodej branży. Z jednej strony spowoduje to rozwój nowych łańcuchów wartości w oparciu o wysokotechnologicznych partnerów, z drugiej, pozwoli wygenerować branży środki niezbędne dla jej dalszego rozwoju. Jestem przekonany, że obu tym zadaniom jesteśmy w stanie sprostać.

Grzegorz Gałczyński, Kierownik ds. Branż Strategicznych, Centrum Obsługi Przedsiębiorstw, PAIH

Przegląd makroekonomiczny PAIH

Zapraszamy na comiesięczną dawkę analizy makroekonomicznej Polski przygotowanej na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego. Więcej »

Co słychać w biznesie

Szansa na sukces w Azji Południowo-Wschodniej. Polskie kosmetyki podbijają kraje ASEAN
Polska firma Verona Products Professional debiutuje w Singapurze. Szeroka gama produktów marki właśnie pojawiła się w kilkudziesięciu sklepach sieci Venus Beauty. W wejściu na nowy rynek firmę wspierała PAIH.
Zielone światło dla polskich skuterów w Portugalii
Skutery elektryczne polskiej marki Hop.City wyjechały na ulice Lizbony w ramach projektu wspieranego przez biuro PAIH w Portugalii. Polski producent jednośladów z napędem elektrycznym rozpoczął współpracę z kluczowym graczem z branży food delivery na tamtejszym rynku.
IX Edycja Ogólnopolskiego Konkursu "Grunt na Medal" 2021
Polska Agencja Inwestycji i Handlu, we współpracy z Marszałkami Województw oraz Regionalnymi Centrami Obsługi Inwestora, rozpoczyna dziewiątą edycję Ogólnopolskiego Konkursu "Grunt na medal" 2021.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji i Polska Agencja Inwestycji i Handlu łączą siły by promować branżę teleinformatyczną
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT) i Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) podpisały porozumienie o współpracy.
Faurecia stawia na Polskę. Kolejna już inwestycja tej firmy powstanie w Wałbrzychu
Francuski koncern motoryzacyjny Faurecia powiększa zakład w Wałbrzychu. Inwestor uruchomi nowe linie produkcyjne dla wiodących producentów aut luksusowych. Wartość nowej inwestycji sięgnie 180 mln zł.
Nowe zasady, wyższe poziomy wsparcia i łatwiejsze kryteria. Zmiany w Programie wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki na lata 2011-2030
Zaktualizowano program wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki.
Nowe rynki: Gdzie sukcesu mogą szukać polscy eksporterzy FMCG?
Kolejne produkty z Polski podbijają Mongolię. Na lokalnym rynku umacnia się FoodCare - mija rok odkąd firma rozpoczęła współpracę z wiodącą tam siecią sklepów convenience store CU.
Inwestycja o wartości 1 mld USD w Polsce: Koreański koncern SK IE Technology rozwija się na Śląsku
SK IE Technology Co., ltd. należąca do Grupy SK ogłasza kolejną inwestycję w Polsce. Spółka rozbuduje w Dąbrowie Górniczej fabrykę separatorów do akumulatorów litowo-jonowych.

Czy wiesz, że...

... już za sześć miesięcy rozpocznie się Wystawa Światowa Expo 2020 Dubai - prestiżowe wydarzenie łączące wątki gospodarcze, promocyjne, kulturalne i turystyczne?
Ze względu na pandemię COVID19, Expo 2020 Dubai zostało przełożone o rok i odbędzie się między 1 października 2021 r. a 30 marca 2022 r.

W centrum przygotowań Polski do udziału w Expo 2020 Dubai stoi polski przedsiębiorca, a program gospodarczy, który realizujemy we współpracy z innymi instytucjami z obszaru wsparcia biznesu, jest kluczowym elementem całego projektu. Jest to szczególnie istotne w dobie spowolnienia gospodarczego spowodowanego skutkami pandemii. Ofertę współpracy kierujemy zarówno do małych i średnich przedsiębiorstw, jak i dużych korporacji.

Oferta uwzględnia między innymi:

Program Partnerski - wyjątkowa okazja do promocji podczas Expo, wzmocnienia planów ekspansji zagranicznej i współtworzenia polskiej ekspozycji. Inicjatywa obejmuje zróżnicowaną ofertę pakietów sponsorskich oraz możliwość współpracy barterowej. Program zagłada cztery kategorie partnerstwa: wyposażenie pawilonu, wydarzenia towarzyszące, branżowe wydarzenia towarzyszące, partnerstwo specjalne - więcej TUTAJ

Polsko-Arabskie Forum Gospodarcze - kulminacyjny moment całego programu gospodarczego, zaplanowany na 6 grudnia 2021 r. Program obejmuje m.in. podpisanie umów dwustronnych, panele biznesowe, sesje biznesowe B2B. Uczestnictwo w Forum jest bezpłatne. Formularz zgłoszenia zainteresowania udziałem w wydarzeniu jest już dostępny - więcej TUTAJ

Rezerwację przestrzeni na spotkania biznesowe - Wystawy Światowe Expo mają inny charakter niż targi branżowe. Budowane na tę okazję pawilony narodowe, stanowią źródło informacji o poszczególnych państwach - ich kulturze, sukcesach gospodarczych, ciekawych miejscach turystycznych. Pawilon Polski będzie spełniał głównie taką rolę, jednak polscy przedsiębiorcy otrzymają także możliwość rezerwacji sal konferencyjnych w celu organizacji spotkań biznesowych w Pawilonie Polski. System rezerwacyjny zostanie uruchomiony w drugim kwartale 2021 r.

Więcej informacji poświęconych udziałowi Polski na Expo oraz programowi gospodarczemu można znaleźć na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych:

expo.gov.pl EXPO facebook  EXPO LinkedIn  EXPO Twitter

Komunikat

Uważaj na niewiarygodnych kontrahentów
Trudna sytuacja gospodarcza wywołana pandemią COVID-19 sprawia, że coraz więcej polskich firm szuka rynków zbytu dla swoich produktów i usług za granicą. Sprzedaż zagraniczna to naturalna szansa, ale czasami również zagrożenie. Kiedy możesz mieć do czynienia z oszustem?
  • w miarę możliwości unikaj dostaw towarów na kredyt bankowy i domagaj się uregulowania zaliczki;
  • zawsze możesz skontaktować się z firmą, pod którą istnieje podejrzenie, że ktoś się podszywa, w celu sprawdzenia, czy taka osoba rzeczywiście tam pracuje; często wystarcza samodzielna weryfikacja adresu mailowego, z którego kontaktuje się z nami dana osoba; adresy osób podszywających się często potrafią minimalnie różnić się od oficjalnych domen;
  • w przypadku wątpliwości co do autentyczności potencjalnego partnera, możesz również zgłosić do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która za pośrednictwem Zagranicznych Biur Handlowych zweryfikuje wskazany podmiot.
Wiarygodność Kontrahenta Pobierz broszurę "Wiarygodność Kontrahenta" i dowiedz się więcej >>
Chcesz sprawdzić wiarygodność kontrahenta?
Skontaktuj się z nami! »

Rynki zagraniczne

Masz pytania?
Zadzwoń na infolinię PAIH 24h: +48 22 334 99 55
lub napisz: paih24@paih.gov.pl

Śledź nas:  Facebook  Twitter  YouTube  LinkedIn  Instagram  Archiwum PAIH Newsletter