PAIH Business Brief wydanie specjalne
Zobacz wszystkie nadchodzące wydarzenia
Amerykanie to drudzy najwięksi inwestorzy nad Wisłą i kluczowi klienci Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). Inwestycje ze Stanów Zjednoczonych stanowią blisko 26% wszystkich projektów, jakie PAIH wsparła od 2016 roku. USA to również bardzo ważny, perspektywiczny rynek dla wielu polskim firm. Ich debiutowi zza Oceanem sprzyja pandemia, która przemodelowała globalne łańcuchy dostaw.

Zapraszamy do lektury wydania specjalnego PAIH Business Brief, poświęconego współpracy gospodarczej ze Stanami Zjednoczonymi.

Przeczytaj, jak nad Wisłą inwestują Amerykanie

  • Amerykanie to drugi największy inwestor w Polsce i największy w portfelu PAIH,
  • w ciągu ostatnich 20 lat dzięki inwestycjom naszych klientów z USA do Polski trafiło ok. 17 mld zł, a zatrudnienie znalazło ponad 70 tys. osób,
  • co czwarty projekt jest związany z rozwojem nowych technologii,
  • w gronie największych pracodawców są: Amazon, Dell i IBM.

Komentarz eksperta ds. inwestycji

Komentarz Jana Kamoji-Czapińskiego, Dyrektora Centrum Inwestycji Strategicznych PAIH
Główne atuty polskiego rynku to z pewnością jakość pracowników, ich wykształcenie, znajomość języków obcych. To przyciągało dotąd wszystkich inwestorów, nie tylko amerykańskich. Akurat w ich przypadku atutem Polski jest również bliskość geopolityczna ze Stanami Zjednoczonymi. Nasze partnerskie stosunki są ważnym czynnikiem, podobnie jak dostępność i jakość infrastruktury, która znacząco poprawiła się w ostatnich latach.

Polecamy raport

Raport 30 lat inwestycji amerykańskich w Polsce
Według badań Amerykańskiej Izby Handlowej (AmCham), w Polsce działa ponad 1500 firm z udziałem kapitału amerykańskiego. Szczególną cechą wyróżniającą te firmy jest przede wszystkim ich wielkość i rentowność, w porównaniu z innymi podmiotami zagranicznymi obecnymi w naszym kraju. Więcej »

Poznaj szanse eksportowe w Twojej branży

  • spożywcza: duży potencjał wskazywany jest w żywności poddanej szybkiemu indywidualnemu zmrażaniu (IQF), żywności bio oraz eksporcie wieprzowiny, szczególnie po zamknięciu największego zakładu przetwórstwa trzody chlewnej w USA; pomimo spadku w eksporcie żywności w ostatnich miesiącach, zarówno saldo i dynamika wzrostu w latach 2017-2019 były pozytywne, dobrze rokując na przyszłość.

  • budowlana: polski eksport budowlano-wykończeniowy korzysta z nieustającego zapotrzebowania na materiały budowlane oraz ze zmian w technologii wykończenia w USA, w tym z panującej mody na „europejskie” drzwi i okna, które podnoszą wartość nieruchomości na rynku; polskie produkty mają renomę wysokiej jakości przy stosunkowo niskiej cenie.

  • kosmetyczna: w tej branży z jednej strony mamy do czynienia z popytem wywołanym przez pandemię COVID-19 na konkretne produkty dezynfekujące takie jak płyny do dezynfekcji rąk czy sanitizery, oraz produkty do dbania o urodę w warunkach domowych typu maszynki i farby do włosów czy lakiery i balsamy; polskie produkty kosmetyczne korzystają z dobrej renomy ze względu na swój skład, co przekłada się na zainteresowanie naszymi bio-kosmetykami. Obecnie jest to potencjał niezagospodarowany co przejawia się negatywnym saldem w wymianie handlowej w tym sektorze.

  • zdrowotna: możliwości eksportowe dla producentów urządzeń medycznych wykorzystywanych przez szpitale i kliniki, jak i domowego sprzętu fitness, oraz aplikacji mobilnych oferujących nowoczesne rozwiązania.

  • IT: USA pozostaje jednym z najważniejszych rynków dla firm informatycznych; przykładowo Comarch jest w trakcie inwestycji w data center o szacowanej wartości 15 mln USD, zaś ponad połowa przychodów CD Projekt za rok 2018 pochodziła z USA.

Komentarz eksperta ds. rynku

Komentarz Bartosza Szajdy, kierownika biura PAIH w Waszyngtonie
Polskie firmy działają, i co bardzo ważne, nowe firmy planują działalność w całym spektrum gospodarczym, w Stanach Zjednoczonych. Nie ma dla Polaków branży poza zasięgiem – czy są to nowoczesne rozwiązania dla bankowości, usług telemedycznych, druku 3D, czy tworzenia aplikacji w technologii rozszerzonej rzeczywistości. Polskie firmy mają ogromne możliwości rozwoju w USA. Wskutek pandemii rozwój tych branż przyspieszył bardzo dynamicznie w ostatnich tygodniach.

Obserwujemy też zainteresowanie polską zdrową, ekologiczną żywnością, naturalnymi kosmetykami, jak również szeroką gamą produktów, które w tej chwili zastępują chińskie towary w amerykańskich supermarketach. Łańcuchy dostaw z Chin zostały mocno zakłócone, ten proces zaczął się dużo wcześniej niż pandemia. Przykładowo, w marketach sieci Walmart brakuje od kilku tygodni rowerów, sprzętu fitness.

Planujesz eksport? Sprawdź sytuację epidemiczną i logistyczną w USA

Gospodarkę amerykańską cały czas wspierają środki pochodzące z przyjętego pod koniec marca pakietu stymulacyjnego (CARES Act). Warta ponad 2 bln USD pomoc dla gospodarki przewyższa PKB takich państw jak: Kanada, Brazylia czy Rosja i jest to absolutnie historyczna i nie mająca precedensu kwota w historii. Z powodu pandemii Stany Zjednoczone nadal wstrzymują wszelkie czynności związane z wydawaniem wiz w swoich ambasadach oraz konsulatach, ale transport towarów przebiega bez zakłóceń. Stopniowo znoszone są ograniczenia związane z pandemią. Wszystkie 50 stanów zaczęło otwierać się w różnym zakresie po tym, jak koronawirus zablokował kraj. Istnieją jednak znaczne różnice w sposobie, w jaki poszczególne stany decydują się na otwarcie, niektóre z nich znacznie wyprzedzają pozostałe.

Więcej »

Wydarzenia

Sprawdź, jakie targi w USA odbędą się jeszcze w tym roku
Pandemia COVID-19 pokrzyżowała plany organizatorom wydarzeń branżowych na całym świecie, także w Stanach Zjednoczonych. Nasze amerykańskie biura zebrały informacje o najważniejszych z nich. Dzięki temu, już teraz możesz zaplanować udział w tegorocznych targach i konferencjach. Więcej »

Masz pytania?
Zadzwoń na infolinię PAIH 24h: +48 22 334 99 55
lub napisz: paih24@paih.gov.pl

Śledź nas:  Facebook  Twitter  YouTube  LinkedIn  Archiwum PAIH Business Brief