PAIH Newsletter październik 2020, Numer 35
Nie przegap...
Why invest in Poland
raportu "Why invest in Poland"
Publikacja została opracowana przez firmę Walter Herz, przy udziale Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu oraz firmy doradztwa personalnego People. Podczas oficjalnej premiery p. Grzegorz Słomkowski, Wiceprezes Agencji przybliżył aspekty związane ze wsparciem Państwa dla inwestycji w Polsce. Pełna treść raportu jest dostępna pod linkiem.

Nagranie z webinaru "Why invest in Poland": zobacz
Poland. Business Harbour
... i informacji w sprawie Poland. Business Harbour
Poland. Business Harbour to program polskiego rządu dla przedsiębiorczych Białorusinów z sektora ICT. Białorusini mogą zapoznać się z podstawowymi informacjami o projekcie dostępnymi na stronie https://www.paih.gov.pl/by, a także zadawać pytania drogą mailową na adres: paih24_by@paih.gov.pl.

Przeczytaj Business Brief Ministerstwa Rozwoju.

Webinaria PAIH - spotkajmy się online

Wydarzenia

Wirtualne targi InnoWeek.Uz 2020
Termin: 3-8 listopada
Miejsce: online
Misja polskich przedsiębiorców na targi China International Import Expo 2020
Termin: 5-10 listopada
Miejsce: Szanghaj, Chiny
Meet The Buyer
Termin: 5 listopada
Miejsce: Dublin, Irlandia
VI Kongres Klastrów Polskich
Termin: 9-10 listopada
Miejsce: Szczecin
Wirtualne targi Beauty Space
Termin: 18-19 listopada
Miejsce: online
13. Ogólnopolski Zjazd Firm Rodzinnych U-RODZINY 2020
Termin: 23-27 listopada
Miejsce: online

wszystkie wydarzenia

RAPORTY, RANKINGI, KOMENTARZE

"How to do FinTech in Poland?" Przeczytaj raport
Raport "How to do Fintech in Poland" przygotowany wspólnie przez Fundację FinTech Poland, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego oraz PAIH to pierwsza publikacja skierowana głównie do zagranicznych odbiorców prezentująca Polskę jako przyjazną lokalizację do prowadzenia i rozwoju projektów z obszaru innowacyjnych usług finansowych. Publikacja krok po kroku przedstawia kapitał gospodarczy i ludzki kraju, dojrzałość i innowacyjność sektora finansowego, ramy regulacyjne oraz przewagi konkurencyjne Polski. Integralną częścią raportu jest Mapa Polskiego FinTechu - opracowana przez portal cashless.pl przy współpracy z Fundacją FinTech Poland, przedstawia ponad 200 podmiotów z branży FinTech działających w Polsce. Szczegóły »

Komentarz eksperta rynkowego

Komentarz Mai Justyny, Menedżera Centrum Obsługi Przedsiębiorstw PAIH
Eksport kosmetyków z Polski rósł nieprzerwanie od momentu wejścia przez nasz kraj do Unii Europejskiej i jak podaje GUS od 2004 do 2019 jego wartość zwiększyła się z 3 do 14,8 mld zł. Co drugi kosmetyk wyprodukowany w Polsce trafia na eksport, zaś głównymi rynkami zbytu są Niemcy, Rosja i Wielka Brytania. Największym zainteresowaniem na rynkach zagranicznych cieszą się produkty do pielęgnacji skóry, które stanowią 44% wartości polskiego eksportu.

Handel kosmetykami stosunkowo dobrze obronił się przed skutkami COVID-19 i od ostatnich kilku miesięcy polskie firmy odrabiają straty w sprzedaży kosmetyków na rynkach zagranicznych z początków pandemii. O poprawie sytuacji w branży świadczą również przykłady udanych ekspansji na rynki poza unijne, np. w Gruzji czy Malezji. Bez wątpienia rynki azjatyckie, w sytuacji silnej konkurencji na rynku europejskim, który obecnie dotkliwie odczuwa skutki drugiej fali pandemii, są kluczowymi dla polskich kosmetyków.

Czynnikiem umacniającym sytuację finansową firm jest produkcja środków do dezynfekcji, które znajdują się w ofercie większości polskich firm z branży kosmetycznej. Niewątpliwym utrudnieniem w dalszym rozwoju eksportu jest brak wydarzeń targowych w tradycyjnej formule, które były głównym źródłem nowych kontraktów handlowych. W bieżącym roku zostały odwołane lub przełożone w zasadzie wszystkie znaczące dla branży imprezy. Formuła wydarzeń online jest na chwilę obecną dość sceptycznie odbierana przez polskich producentów, przyzwyczajonych do spotkań „face to face” z kontrahentami.

Polscy producenci kosmetyków obecnie są w „gorącym” biznesowo czasie. Trwa planowanie działań handlowych na 2021 rok, realizacja zamówień świątecznych oraz prace nad odrobieniem wyników sprzedażowych, w tym na rynkach zagranicznych, z pierwszych miesięcy pandemii. Większość z firm rozwija kanały sprzedaży internetowej, które przez ostatnie kilka miesięcy pozwoliły obronić się przed dotkliwymi spadkami sprzedaży.

Korzystając z już zdobytego doświadczenia eksportowego, popartego aktualnymi danymi rynkowymi oraz gruntownym przygotowaniem się do wejścia na nowe rynki zagraniczne, polski sektor kosmetyczny ma szanse nadal utrzymać się czołówce europejskiej. Obecnie długofalowa strategia wejścia na rynek musi być zweryfikowana o szybko zmieniające się upodobania i oczekiwania klienta.
Komentarz Marty Smolarek, kierownika biura PAIH w Dublinie
COVID-19 - ocena sytuacji w Irlandii

W wyniku kryzysu epidemiologicznego w Irlandii, decyzją rządu 22 października br. cały kraj został objęty najwyższym, 5 poziomem ograniczeń zgodnym z planem "Resilience and Recovery 2020-2021: Plan for living with COVID-19". Ograniczenia 5 stopnia mają potrwać przez okres 6 tygodni.

Do najważniejszych ograniczeń wynikających z poziomu 5 należą: zakaz podróżowania poza promień 5 km od miejsca zamieszkania (wyjątek stanowią m.in. ćwiczenia fizyczne, zakupy, wizyty lekarskie, usługi opiekuńcze, podróż do pracy), zakaz przyjmowania gości i organizowania spotkań rodzinnych i towarzyskich (wyjątek stanowią spotkania na powietrzu z członkami jednego innego gospodarstwa domowego) oraz nakaz pracy zdalnej (wyjątek stanowią pracownicy z tzw. „niezbędnych” sektorów). Dopuszczalna jest organizacja ceremonii weselnych i pogrzebowych z udziałem do 25 osób.

We wskazanym okresie otwarte są wyłącznie punkty sprzedaży detalicznej oferujące kluczowe towary i usługi, Restauracji, bary czy kawiarnie mogą realizować jedynie zamówienia na wynos lub z dostawą. Dodatkowo nieczynne są miejsca kultu, obiekty kulturalne i sportowe oraz kluby nocne. Otwarte są parki i place zabaw, żłobki, przedszkola i szkoły oraz hotele, których usługi ograniczą się do zapewnienia koniecznego zakwaterowania, obsługi pracowników z tzw. „niezbędnych” sektorów oraz serwowania posiłków na wynos.

Przestrzegania wytycznych pilnuje irlandzka policja Garda Síochána. Za nieprzestrzeganie restrykcji grozi kara grzywny oraz utrata pozbawienia wolności.

Całkowity bilans pandemii w Irlandii na 28 października tego roku wynosi 59,434 zakażeń i 1,896 zgonów.

Przegląd makroekonomiczny PAIH

Zapraszamy na comiesięczną dawkę analizy makroekonomicznej Polski przygotowanej na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego. Więcej »

Co słychać w biznesie

Ekologiczne rozwiązania budowlane z Polski podbijają USA
Firma SADDAR specjalizująca się w produkcji ekologicznych elementów budowlanych podpisała, przy wsparciu PAIH, kontrakt z siecią 350-ciu hipermarketów budowlanych.
SUPBASS dostarcza na Węgry rekreacyjne i sportowe deski SUP
Na Węgry dotarł transport desek o rynkowej wartości ponad 40 tys. EUR polskiej marki SUPBASS. Jest to efekt udziału firmy w tegorocznych targach Boat Show w Hungexpo w Budapeszcie.

Komunikat

Uważaj na niewiarygodnych kontrahentów
Trudna sytuacja gospodarcza wywołana pandemią COVID-19 sprawia, że coraz więcej polskich firm szuka rynków zbytu dla swoich produktów i usług za granicą. Sprzedaż zagraniczna to naturalna szansa, ale czasami również zagrożenie. Kiedy możesz mieć do czynienia z oszustem?
  • w miarę możliwości unikaj dostaw towarów na kredyt bankowy i domagaj się uregulowania zaliczki;
  • zawsze możesz skontaktować się z firmą, pod którą istnieje podejrzenie, że ktoś się podszywa, w celu sprawdzenia, czy taka osoba rzeczywiście tam pracuje; często wystarcza samodzielna weryfikacja adresu mailowego, z którego kontaktuje się z nami dana osoba; adresy osób podszywających się często potrafią minimalnie różnić się od oficjalnych domen;
  • w przypadku wątpliwości co do autentyczności potencjalnego partnera, możesz również zgłosić do Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu, która za pośrednictwem Zagranicznych Biur Handlowych zweryfikuje wskazany podmiot.
Chcesz sprawdzić wiarygodność kontrahenta?
Skontaktuj się z nami! »

Rynki zagraniczne

Masz pytania?
Zadzwoń na infolinię PAIH 24h: +48 22 334 99 55
lub napisz: paih24@paih.gov.pl

Śledź nas:  Facebook  Twitter  YouTube  LinkedIn  Archiwum PAIH Newsletter