Inwestycje

Dlaczego PolskaSektor motoryzacyjny

Pomoc dla inwestorów:
Centrum Inwestycji
e-mail: invest@paih.gov.pl


Sektor w liczbach

  • Dochód sektora: 153,42 mld PLN (2018; wzrost 3% r/r)
  • Udział w produkcji przemysłowej: 10,5% (udział produkcji sprzedanej w obszarze produkcji wyrobów przemysłowych, 2018)
  • Liczba zatrudnionych: 202,7 tys. osób w produkcji pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, 124,7 tys. osób w produkcji maszyn i urządzeń (oficjalne dane GUS, 2018)
  • Średnia pensja w sektorze:  5 309,37 PLN (średnia krajowa w sektorze przemysłowym w 2018 r.: 5 121,91 PLN)
  • Liczba firm w sektorze: 342 firmy (Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, firmy zatrudniające więcej niż 49 pracowników)
  • Produkcja roczna: 451,6 tys. samochodów osobowych, 202,1 tys. samochodów użytkowych (dostawczych oraz ciężarowych) oraz 5,9 tys. autobusów
  • Wartość eksportu: 28,7 mld EUR (wzrost 3,8% r/r) 
  • Stan zobowiązań z tytułu BIZ: 10,3 mld EUR (NBP, 2018)
Dane dotyczą podmiotów gospodarczych, w których liczba pracujących przekracza 49 osób.

Geografia sektora motoryzacyjnego w Polsce (zakłady OEM)



Dlaczego Polska?

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju. Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce. Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych. Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Najwięksi poddostawcy Tier 1 oraz 2 w Polsce

 

Case study

Inwestycja firmy Daimler w Jaworze

daimler_jawor

Niemiecka firma zadecydowała w 2016 roku o wyborze Jawora w województwie dolnośląskim jako miejsca realizacji nowego zakładu produkcji silników samochodowych. Projekt o wartości 500 mln EUR stworzy wysokiej jakości miejsca pracy dla 1000 pracowników. W nowoczesnej fabryce będą produkowane czterocylindrowe silniki do samochodów osobowych Mercedes-Benz. Nowy zakład będzie połączeniem najwyższych standardów branży motoryzacyjnej z ideą „Przemysł 4.0” i ma ambicję stać się punktem odniesienia w sektorze produkcji silników. Zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie budowanej obecnie drogi ekspresowej S3 działka zapewnia dostęp do wykwalifikowanych pracowników z doświadczeniem w branży motoryzacyjnej (bliskość Legnicy, Wałbrzycha oraz Wrocławia, tradycyjnie związanych z przemysłem), jak również znakomite połączenie z siecią dróg szybkiego ruchu w Niemczech oraz w dłuższej perspektywie z Republiką Czeską. Samorząd Jawora pozyskał środki zewnętrzne na sfinansowanie przebudowy drogi lokalnej zapewniającej wysoki standard dojazdu do działki inwestora, jak również pozostałych terenów 400 ha strefy inwestycyjnej.

Inwestycja firmy LG w Kobierzycach

Koreańska firma LG Chem zdecydowała w 2016 roku o realizacji projektu budowy zakładu produkcji baterii do samochodów elektrycznych w Kobierzycach niedaleko Wrocławia. Inwestycja o wartości 290 mln EUR i zatrudnieniu 700 pracowników wpisuje się w rządowy program rozwoju elektromobilności w Polsce. Wysokokapitałowy projekt wiąże się z utworzeniem 135 miejsc pracy dla osób z wykształceniem wyższym oraz – oprócz stworzenia w Kobierzycach globalnego centrum produkcji akumulatorów xEV – przełoży się na możliwość rozwoju prac badawczych w regionie. Krótko po ogłoszenie powyższych planów inwestycyjnych koreański koncern zdecydował o rozszerzeniu projektu o ponad 1,05 mld EUR oraz utworzeniu kolejnych 800 miejsc pracy.

Zachęty inwestycyjne

Przemysł motoryzacyjny jest sektorem priorytetowym dla polskiego rządu. Główne formy wsparcia w Polsce dostępne dla inwestorów z branży motoryzacyjnej obejmują:

  • zwolnienia z podatku dochodowego na terenie Specjalnych Stref Ekonomicznych;
  • bezpośrednie wsparcie gotówkowe z tytułu realizacji nowych projektów inwestycyjnych;
  • zwolnienie z podatku od nieruchomości na podstawie stosownych przepisów lokalnego samorządu obowiązujących w miejscu realizacji inwestycji;
  • różne formy wsparcia na zatrudnienie osób bezrobotnych oferowane przez Powiatowe Urzędy Pracy,
  • wsparcie w ramach współfinansowane ze środków unijnych programów przeznaczonych na wspieranie działalności B+R (np. Innomoto),
  • ulga podatkowa na działalność B+R.

W celu uzyskania dodatkowych informacji dotyczących pomocy publicznej dostępnej w Polsce proszę odwiedzić stronę internetową Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu S.A.: http://www.paih.gov.pl/dlaczego_Polska/zachety_inwestycyjne


Linki do związanych z sektorem polskich stowarzyszeń itd.:


Źródło: Rocznik Statystyczny Przemysłu 2018 (GUS, luty 2019); Produkcja wyrobów przemysłowych w 2018 roku (GUS, lipiec 2019); Zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce w 2018 r. (NBP, październik 2019)

Powrót »


Polska Agencja Inwestycji i Handlu S.A.

ul. Krucza 50

00-025 Warszawa


Wszystkie prawa zastrzeżone; Wyłączenie odpowiedzialności

internetART
Portal wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności. Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy lub wyłączyć je w ustawieniach.
Akceptuję politykę prywatności Portalu zamknij