POLSKA AGENCJA INFORMACJI I INWESTYCJI ZAGRANICZNYCH S.A.
NEWSLETTER
5 luty 2009,
Numer 108

SPIS TREŚCI

OD REDAKCJI

Drodzy Czytelnicy!

W poniedziałek 9 lutego Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. zaprasza na konferencję poświęconą podsumowaniu roku 2008 i prezentacji strategii Agencji na 2009 rok. Zapowiedź zamieściliśmy w Aktualnościach, a w kolejnym numerze opublikujemy relację z tego wydarzenia.

W dzisiejszym numerze przedstawiamy inwestycję koncernu UPM Raflatac powstającą koło Wrocławia, założenia wspólnego przedsięwzięcia włoskiej firmy Autogrill i polskiej spółki Impel oraz bilans działalności Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej w 2008 roku.

Na zakończenie informujemy o sukcesie warszawskiego hotelu Le Meridien Bristol, który znalazł się na wysokiej pozycji w rankingu najlepszych hoteli świata.

Miłej lektury!

Redakcja Newslettera PAIiIZ

Do spisu... 

AKTUALNOŚCI

Konferencja PAIiIZ

W poniedziałek 9 lutego o godzinie 11:00 w Centrum Prasowym PAIiIZ odbędzie się konferencja poświęcona podsumowaniu działalności Agencji w 2008 roku i przedstawieniu planów na 2009 rok.

Prezes PAIiIZ S.A Pan Paweł Wojciechowski zaprezentuje projekty Agencji zrealizowane w ubiegłym roku i strategię działań w roku 2009. Następnie, Wiceprezes Zarządu Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową Pan Bohdan Wyżnikiewicz omówi wyniki kolejnego już badania satysfakcji klienta z usług PAIiIZ. Poruszone zagadnienia skomentuje ekonomista, Pan Janusz Jankowiak.

Do udziału w konferencji zapraszamy w szczególności przedstawicieli organizacji przedsiębiorców, ekonomistów, specjalnych stref ekonomicznych, Centrów Obsługi Inwestora oraz dziennikarzy i korespondentów zagranicznych. (PAIiIZ)

Do spisu... 

Konkurs na Eurolidera

Ruszył Konkurs o Nagrodę Ministra Rozwoju Regionalnego EUROLIDER 2009. O tytuł mogą się ubiegać osoby, które działają na rzecz lokalnego rozwoju i lokalnych społeczności, wykorzystując w tym celu możliwości, jakie stwarzają Fundusze Europejskie.

Konkurs ma na celu wyróżnienie i nagrodzenie ich kreatywności, aktywności i pracy. Kandydatem do otrzymania wyróżnienia może być każda osoba, która przyczyniła się do powstania lub realizacji projektu służącego lokalnej społeczności pod warunkiem, że projekt ten uzyskał dofinansowanie z Funduszy Europejskich, a więc otrzymał dotację z jednego z programów realizowanych w ramach Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 lub Narodowej Strategii Spójności 2007-2013. Kandydatem może być więc pomysłodawca projektu, autor lub współautor wniosku o dofinansowanie, jak również osoba bezpośrednio zaangażowana w realizację projektu. Zgłoszenia należy nadsyłać na formularzu, do którego mogą być załączone dodatkowe materiały o kandydacie i jego działaniach np. filmy, zdjęcia, prezentacje, wycinki prasowe.

Kandydatów do konkursu mogą zgłaszać zarówno osoby fizyczne, jak również wszelkie instytucje i organizacje. Warunkiem zgłoszenia jest zgoda kandydata na udział w Konkursie. Trzeba też pamiętać, że kandydaci są zgłaszani w trzech kategoriach: pracownik administracji samorządowej lub instytucji podległej jednostce samorządu terytorialnego, pracownik, współpracownik lub wolontariusz organizacji pozarządowej, pozostałe osoby, które działają na rzecz lokalnej społeczności i wykorzystują w tym celu szerokie możliwości, jakie stwarzają Fundusze Europejskie.

Zgłoszenia na konkurs są przyjmowane do 6 marca 2009 r., a rozstrzygnięcie nastąpi podczas II Forum Funduszy Europejskich, które odbędzie się 7-8 maja 2009 r. w Warszawie.

Laureaci Konkursu oprócz dyplomów otrzymają nagrody w postaci szkoleń z zakresu Funduszy Europejskich. Szczegółowe informacje o Konkursie o Nagrodę Ministra Rozwoju Regionalnego, w tym regulamin i formularz zgłoszeniowy, znajdują się na stronach internetowych: www.mrr.gov.pl i www.funduszeeuropejskie.gov.pl. (Ministerstwo Rozwoju Regionalnego)

Do spisu... 

INWESTYCJE W POLSCE

Fiński koncern UPM Raflatac buduje koło Wrocławia nową fabrykę

Firma UPM Raflatac, wchodząca w skład jednej z największych na świecie kompanii papierniczych, buduje w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia nową fabrykę.

Inwestycja jest zlokalizowana na terenie należącym do Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Firma po uzyskaniu pozwolenia na działalność w Strefie rozpoczęła w sierpniu 2007 roku budowę zakładu. Oficjalne otwarcie nowej fabryki zaplanowano na maj bieżącego roku.


Fabryka firmy UPM Raflatac w Biskupicach Podgórnych koło Wrocławia (Fot.: UPM Raflatac)

Zakład w Biskupicach Podgórnych jest najbardziej zaawansowanym technologicznie przedsięwzięciem firmy. Będzie to najnowocześniejsza fabryka w całej branży materiałów etykietowych. Od początku planowania tego przedsięwzięcia założeniem firmy UPM Raflatac było zlokalizowanie zakładu w specjalnej strefie ekonomicznej. Ostatecznie o wyborze lokalizacji inwestycji w Biskupicach Podgórnych zdecydowały: bliskość dogodnych połączeń komunikacyjnych, w tym autostrad umożliwiających eksport produkcji, położenie w centrum Europy oraz dostępność wysoko wykwalifikowanej kadry pracowników we Wrocławiu.

UPM zainwestuje około 90 milionów euro i zatrudni 170 nowych pracowników. Nowa fabryka będzie produkować materiały etykietowe, z których wytwarza się etykiety samoprzylepne wykorzystywane w takich branżach, jak żywność, kosmetyki, artykuły gospodarstwa domowego i logistyka. (UPM Raflatac Polska)

Do spisu... 

Wspólna inwestycja Impela i włoskiego Autogrilla

27 stycznia w Ambasadzie Włoch w Warszawie odbyło się spotkanie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Gospodarki z przedstawicielami włoskiej spółki Autogrill i polskiej firmy Impel.

Podpisano umowę o założeniu spółki, która zbuduje sieć placówek gastronomicznych przy głównych drogach w Polsce. Powstała w wyniku podpisania umowy spółka Autogrill Polska planuje, że do końca 2010 r. otworzy 11 placówek gastronomicznych przy kluczowych drogach w Polsce. Już w bieżącym roku firma ta zainwestuje około 20 mln zł i uruchomi 4 lokale na stacjach paliwowych Shell. Punkty gastronomiczne będą umiejscowione wzdłuż autostrad A1, A2 i A4. Firma rozważa również rozszerzenie przyszłej działalności o lotniska, dworce kolejowe czy autobusowe. Wiceminister Rafał Baniak powiedział podczas uroczystości, że Polska potrzebuje odważnych i dalekosiężnych projektów inwestycyjnych, które są niezmiernie ważne w okresie spowolnienia gospodarczego.

W opinii dyrektora generalnego Autogrill Europe Georgio Meinardiego projekt inwestycji w Polsce we współpracy z Impelem to strategiczna inwestycja dla jego firmy. - Polska jest jedną z najbardziej rozwiniętych gospodarek w regionie, co czyni ją dla nas niezmiernie atrakcyjną. Stanowi również naturalny łącznik między Europą Wschodnią i Zachodnią - dodał.

Natomiast prezes Impel S.A. Grzegorz Dzik podkreślił, że jego firma zdecydowała się na współpracę z Autogrillem ze względu na cenny know-how, jakim dysponuje włoska spółka. Powiedział też, że kooperacja z firmą Autogrill pozwoli Impelowi na dalszy rozwój w branży cateringu.
W spotkaniu wziął także udział nowy ambasador Włoch w Polsce Aldo Mantovani.
Autogrill Group jest międzynarodowym dostawcą usług gastronomicznych dla podróżnych. Grupa działa w 42 krajach i zatrudnia ok. 74 tys. pracowników. (Ministerstwo Gospodarki)

Do spisu... 

POLSKA W LICZBACH

  • GUS: 4,8% wzrostu PKB w 2008 roku

    Wstępne szacunki Głównego Urzędu Statystycznego mówią o 4,8-procentowym wzroście Produktu Krajowego Brutto w Polsce w 2008 roku. Jest to dokładnie tyle, ile przewidywał rząd. GUS podał wstępne szacunkowe dane dotyczące PKB w 2008 roku: wzrost w stosunku do roku 2007 wyniósł 4,8%. Takie szacunki przedstawiał wcześniej polski rząd, natomiast Komisja Europejska prognozowała, że będzie to 5 procent. Nieco wyższy wzrost PKB przewidywali też ankietowani ekonomiści, którzy opowiedzieli się za 4,9-procentowym wzrostem. Inwestycje w 2008 roku wzrosły o 7,9% w porównaniu z 2007 rokiem, a konsumpcja - o 5,4%. (GUS, TVN24.pl)

  • Sondaż CBOS: Ponad połowa Polaków chce euro

    52% badanych przez CBOS Polaków akceptuje wprowadzenie w Polsce wspólnej europejskiej waluty. Od 2007 roku obserwuje się rosnące poparcie dla wprowadzenia euro w Polsce. 19% badanych uznało też, że wprowadzenie euro na Słowacji pozwoli temu krajowi mniej odczuć skutki światowego kryzysu gospodarczego. Badanie "Aktualne problemy i wydarzenia" CBOS przeprowadził między 9-15 stycznia 2009 r. na reprezentatywnej próbie 1089 dorosłych Polaków. (PAP)

  • Kursy walut:

Kupno

Sprzedaż

Dolar

3,5509

3,6227

Euro

4,5767

4,6691

Źródło: www.nbp.pl
Kurs walut z dnia: 05.02.2009

Do spisu... 

Z REGIONÓW

Podsumowanie roku w Wałbrzyskiej SSE

Wałbrzyska SSE „Invest-Park” przedstawiła efekty projektów zrealizowanych na swoim obszarze w 2008 r. oraz działalność dotychczasowych inwestorów.

W ubiegłym roku Zarząd Strefy wydał 37 nowych zezwoleń dla przedsięwzięć o wartości 2,6 mld zł, w wyniku których powstanie 4,4 tys. miejsc pracy. Nowi inwestorzy zagospodarowali w 2008 roku 146 hektarów na obszarze wałbrzyskiej Strefy. Wśród firm, które otrzymały zezwolenia po raz pierwszy, warto wymienić kilka największych pod względem nakładów inwestycyjnych. Są to m.in.: Cadbury Wedel (dwa zezwolenia o łącznej wartości 960 mln zł), producent wyrobów czekoladowych posiadający zakłady w Skarbimierzu i Wrocławiu; Advanced Diesel Particulate Filters (ponad 500 mln zł), firma rozbudowująca swoją fabrykę filtrów do silników diesla; Mahle Polska (118 mln zł), który powiększy zakład produkujący komponenty do silników spalinowych; Electrolux Poland (dwa zezwolenia o łącznej wartości 115 mln zł), który rozbuduje swoje zakłady produkcji sprzętu AGD w Żarowie i Świdnicy; Hoerbriger Automotive Sp. z o.o. (47,2 mln zł), producent systemów dla przekładni samochodów i systemów gwarantujących komfort jazdy.

Rok 2008 był także okresem, w którym 12 firm rozpoczęło działalność w Wałbrzyskiej strefie. Ponadto 29 września odbyło się uroczyste otwarcie kolejnej Fabryki Skrzyń Biegów w Toyota Manufacturing Poland w Wałbrzychu. Wzięli w nim udział: Wicepremier, Minister Gospodarki Waldemar Pawlak i Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki Rafał Baniak. Zakład zwiększy moce produkcyjne dotychczasowej fabryki o 120 tys. sztuk silników rocznie. Toyota zainwestowała do tej pory w realizację przedsięwzięcia 124 mln euro.

Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna „Invest-Park” posiada podstrefy w czterech województwach: dolnośląskim, lubuskim, wielkopolskim i opolskim. Od początku istnienia do końca 2008 roku Strefa wydała 132 pozwolenia na działalność, w wyniku których 83 firmy rozpoczęły już działalność, poniosły nakłady o wartości 9,63 mld zł i utworzyły 30,9 tys. miejsc pracy. (WSSE „Invest-Park”)

Do spisu... 

ANALIZY I RAPORTY

Wzrósł eksport autobusów z Polski

W ubiegłym roku polskie fabryki wyeksportowały łącznie 3 321 sztuk autobusów, czyli aż o 28% więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu firmy JMK Analizy Rynku Autobusów. Nieprzerwanie od sześciu lat polski eksport autobusów notuje coraz lepsze wyniki.


Fot. MAN

W 2001 r. wyeksportowano z Polski 373 autobusy; w 2002 r. - już 677; w 2003 r. - 949; w 2004 r. - 1 903; w 2005 r. - 1 616; w 2006 r. - 2 390; a w 2007 r. - 2 599 tych pojazdów. W 2008 r. eksport z polskich fabryk przekroczył po raz pierwszy 3 tysiące sztuk: na rynki zagraniczne trafiło łącznie 3 321 autobusów. Obecnie najważniejszym kierunkiem eksportu są Niemcy, gdzie w 2008 r. Polska sprzedała 895 tych pojazdów. Drugie miejsce, jako sezonowy rynek eksportowy zajmują Zjednoczone Emiraty Arabskie, gdzie sprzedano 449 sztuk polskich autobusów. Trzecie miejsce zajęła Wielka Brytania z 309 szt., a czwarte - Szwecja z 266.

Osiągnięty w ubiegłym roku wynik to efekt zwiększonych zamówień realizowanych przez trzech producentów autobusów miejskich: MAN, Scania i Solaris. Pierwszy z nich od 3 lat nieprzerwanie jest liderem polskiego eksportu. W 2008 r. MAN wysłał do swoich zagranicznych klientów, głównie na rynek niemiecki, 1 347 autobusów. Jest to o 440 szt. więcej niż przed rokiem, co oznacza wzrost o 48,51%. Drugim rynkiem zbytu firmy MAN są Zjednoczone Emiraty Arabskie, które kupiły 224 autobusów Neoplan Centroliner, a trzecim - Szwecja. MAN eksportuje nie tylko kompletne pojazdy, ale także szkielety autobusowe na potrzeby fabryk w Niemczech i Turcji oraz kompletne podwozia.

W 2008 r. drugie miejsce w wielkości eksportu zajęło Volvo, które odnotowało podobny wynik jak rok wcześniej, z liczbą 725 wyeksportowanych autobusów, głównie do Niemiec, Finlandii i Norwegii. Trzecie miejsce w eksportowym rankingu należy do firmy Scania, która odnotowała znaczący wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem. W 2008 r. wyeksportowała 559 autobusów, czyli o 40,5% więcej niż w 2007 roku. Główne kierunki eksportu to Wlk. Brytania, Szwecja i Francja. Słupska fabryka marki rozpoczęła także eksport podwozi i nadwozi m.in. na rynek rosyjski.

To obecnie jedyny autobusowy producent z Polski, który wysyła w tym kierunku swoje produkty. Czwarte miejsce zajął polski producent Solaris Bus & Coach, który w 2008 r. sprzedał za granicę aż 544 autobusy, czyli o 48% więcej niż rok wcześniej. (JMK Analizy Rynku Autobusowego)

Do spisu... 

CZY WIESZ, ŻE...?

Hotel Bristol jednym z najlepszych na świecie

Warszawski hotel Le Meridien Bristol, jako jedyny hotel w Polsce, znalazł się na liście stu najlepszych hoteli świata opublikowanej przez amerykański miesięcznik Travel&Leisure.


Hotel Bristol wybudowano wg projektu Władysława Marconiego i Stanisława Grochowicza w latach 1899-1901 (Źródło: Wikipedia)

Ta kolejna już edycja rankingu przeprowadzonego przez miesięcznik Travel & Leisure powstała na podstawie opinii czytelników, którzy oceniali między innymi poziom świadczonych usług, ofertę gastronomiczną, wystrój i lokalizację.

Warszawski Hotel Le Merdien Bristol zdobył 89 na 100 możliwych punktów i zajął 57. miejsce wśród stu najlepszych hoteli świata oraz 11. miejsce wśród 50 najlepszych hoteli w Europie. Bristol wyprzedził m.in. słynny paryski Hotel Ritz, który czytelnicy magazynu Travel & Leisure umieścili na 18. miejscu w Europie i 82. na świecie.

Liderem zestawienia po raz kolejny został hotel Singita Sati Sand & Kruger National Park z RPA, który zdobył 97 na 100 punktów. (www.travelandleisure.com, Życie Warszawy on-line)

Do spisu... 


Redakcja: Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A., 00-585 Warszawa, ul. Bagatela 12
Departament Promocji Gospodarczej, tel.: (+48 22) 334 99 49, fax: (+48 22) 334 99 99,
e-mail: redakcja@paiz.gov.pl
Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych www.paiz.gov.pl